5 – LETNI

PROGRAM WYCHOWAWCZY

PUBLICZNEGO PRZEDSZKOLA

ZGROMADZENIA SIÓSTR FELICJANEK

W PRZEMYŚLU

Przemyśl 2023 r.

Podstawy prawne:

  • Rozporządzenie MEN z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego
    (Dz. U. z 2020r. poz.1551 oraz z 2021r. poz. 1618);
  • Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 60 i 949);
  • Rozporządzenie MEN z dnia 14 lutego 2017 r. poz. 356 w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego (Dz. U. z 2017 r. poz. 35;
  • Statut Publicznego Przedszkola Zgromadzenia Sióstr Felicjanek w Przemyślu.

KONCEPCJA PRACY PRZEDSZKOLA:

Przedszkole współpracując z rodzicami i środowiskiem lokalnym:

  • Wspomaga wszechstronny rozwój dziecka odpowiednio do jego indywidualnych potrzeb
    i możliwości.
  • Tworzy bezpieczne warunki do wspólnej zabawy i nauki.
  • Promuje zdrowie i zachowania przyjazne przyrodzie.
  • Buduje poczucie tożsamości regionalnej i narodowej oraz chrześcijański system wartości.
  • Pełni funkcję doradczą i wspierającą działania wychowawcze wobec rodziców.

Koncepcja pracy przedszkola nastawiona jest na szeroko rozumiany rozwój dziecka tak, aby:

  • Z przyjemnością odkrywało i rozumiało otaczający je świat, nauczyło się samodzielności
    i z powodzeniem mogło podjąć naukę w szkole.
  • Nauczyło się nawiązywać relacje z innymi dziećmi oraz dorosłymi.
  • Poznało radość płynącą z zabawy.

WIZJA PRZEDSZKOLA:

Jesteśmy przedszkolem dbającym o wszechstronny rozwój dziecka, w oparciu
o chrześcijańskie wartości wychowania i współpracy z rodzicami, środowiskiem, pozwalającym im osiągnąć dojrzałość szkolną.

MISJA PRZEDSZKOLA:

Jesteśmy przedszkolem:

  • promującym chrześcijański system wartości,
  • wspierającym rozwój indywidualny dziecka, dając mu szansę spełnienia się
    w zmieniającym się świecie,
  • kształtującym osobowość dziecka w duchu miłości i prawdy,
  • bezpiecznym,
  • przyjaznym;
  • zapewniającym dobrze zorganizowane i atrakcyjne zajęcia.

POSŁANNICTWO:

Publiczne Przedszkole Zgromadzenia Sióstr Felicjanek wezwane do współdziałania w duchowej odnowie społeczeństwa, z całą gotowością stara się odpowiedzieć na miłość Bożą, przez wychowanie powierzonych dzieci.

  1. MOCNE STRONY NASZEJ PLACÓWKI:
  • Programy pracy opracowane przez nauczycieli.
  • Szeroki wachlarz imprez, uroczystości i wycieczek.
  • Wysoki poziom pracy dydaktyczno – wychowawczej.
  • Dobra atmosfera i klimat przedszkola.
  • Wysokie kwalifikacje i ustawiczne doskonalenie nauczycieli.
  • Wysoki poziom zadowolenia rodziców – powodzenie placówki w środowisku.
  • Wysoki poziom wychowania w duchu wartości chrześcijańskich.
  1. GŁÓWNE KIERUNKI DZIAŁAŃ WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNYCH NA LATA 2023 – 2028
  2. Wychowanie w duchu wartości chrześcijańskich i ogólnoludzkich.
  3. Wychowanie w duchu patriotyzmu.
  4. Organizowanie działań mających na celu wsparcie całościowego rozwoju dziecka.
  5. Systematyczne wspieranie rozwoju mechanizmów uczenia się dziecka, prowadzące do osiągnięcia przez nie poziomu umożliwiającego podjęcie nauki w szkole.
  6. Tworzenie warunków umożliwiających dzieciom swobodny rozwój, zabawę i odpoczynek w poczuciu bezpieczeństwa.
  • TEMATY PROGRAMU WYCHOWAWCZEGO PRZEDSZKOLA w latach 2023 -2028
  1. „TROSKA O RODZNĘ” – 2023/2024
  2. „ŚPIEWAĆ KAŻDY MOŻE”                         – 2024/2025
  3. „ WZRASTAĆ W WIERZE ”     – 2025/2026
  4. „PIĘKNA NASZA POLSKA CAŁA”               – 2026/2027
  5. „SWOIM TALENTEM DZIELĘ SIĘ Z INNYMI”     – 2027/2028

 

PLAN PRACY WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNEJ NA POSZCZEGÓLNE LATA PRACY PRZEDSZKOLA

  1. Plan pracy wychowawczo – dydaktycznej na rok 2023/2024

„TROSKA O RODZINĘ”

Patronowie roku: Św. Rodzina (30 grudnia)

Bł. Rodzina Wiktorii i Józefa Ulmów (24 marca)

Uzasadnienie wyboru tematu:

               Św. Rodzina jest patronem rodzin, małżeństw.  Miłość jako pragnienie dobra. Podstawowe źródło szczęścia człowieka. Wypływa ono z miłości do Boga, będąc darem darmo otrzymanym. Ma swoją konstrukcję w miłości bliźniego, tworząc wspólnotę. Obejmuje wszystkich ludzi, szczególnie biednych materialne i duchowa, a także nieprzyjaciół.

Głównym zadaniem realizacji tego tematu będzie zapoznanie się ze św. Rodziną z Nazaretu, która jest wzorem odkrywania i wypełniania woli Bożej w duchu wzajemnej miłości. Ukształtowanie dzieciom jak ważna jest miłość w rodzinie. Rok 2023 został też ogłoszony rokiem  Rodziny Ulmów – samarytan z Markowej, którzy ponieśli śmierć za pomoc żydowskiej rodzinie podczas II wojny światowej. Przykładem ich wzajemnej miłości  i troski o każde ludzkie życie można zainspirować dzieci do okazywania szacunku rodzicom, rodzeństwu, ale  i innym ludziom, bez względu na ich pochodzenie, kolor skóry czy wyznanie.

Cele ogólne:

  • Kształtowanie relacji dziecka z rodzicami.
  • Poznawanie wartości rodziny.
  • Rozumienie dziecka, że miłość to dobroć, zaufanie, otwartości na życie.
  • Współdziałanie z rodzicami, różnymi środowiskami, organizacjami i instytucjami,   uznanymi przez rodziców za źródło istotnych wartości, na rzez tworzenia warunków umożliwiających rozwój tożsamości dziecka. (Pp nr 12).
  • Kształtowanie umiejętności wytrwałego dążenia do zamierzonego celu.
  • Włączenie rodziców w świadomy proces wychowania swoich dzieci
  • Pedagogizacja Chrześcijańska Rodziców.
  • Rozwijanie wszystkich sfer, fizycznych, emocjonalnej, społecznej, poznawczej oraz 

duchowej,

  • Przygotowanie do rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi oraz dbanie o zdrowie  psychiczne, realizowane m.in. z wykorzystaniem naturalnej sytuacji, pojawiających się  w przedszkolu oraz sytuacji zadaniowych, uwzględniających treści adekwatne do intelektualnych możliwości i oczekiwań rozwojowych dziecka. (Pp nr 8).
  • Rozwijanie empatii i uwrażliwienie na potrzeby innych.
  • Rozwijanie inteligencji emocjonalnej i związanych z tym kompetencji
    rozpoznawanie i nazywanie emocji, poznanie sposobów radzenia sobie z nimi.

Sposoby realizacji:

  • Wykorzystanie różnych form zapoznania dzieci ze św. Rodziną, patronem rodzin (np. Pogadanki, filmiki, inscenizacje, prezentacja multimedialna, wykonywanie prac plastycznych),
  • Stworzenia warunków do wytrwałej i systematycznej pracy nad całościowym rozwojem dziecka (fizycznym, emocjonalnym, społecznym, poznawczym i duchowym).
  • Organizowanie zawodów sportowych wyrabiających wytrwałość i systematyczność, gier i zabaw uczących zdrowego współzawodnictwa.
  • Uczenie systematyczności w codziennych sytuacjach np. Uczenie porządku, wytrwale powtarzanie pewnych czynności motorycznych i higienicznych, zachowani kulturalnych itp.
  • Rozwijanie słownictwa pełnego życzliwości i miłości w kontaktach z innymi,
  • Uczenie dzieci w konkretach sytuacjach empatycznego spojrzenia na drugiego człowieka.
  • Wychowywanie do miłości i wdzięczności w codziennych sytuacjach.
  • Organizacja uroczystości przedszkolnych wzmacniających więzi emocjonalne z rodziną, nauczycielami (np. Familiada, Dzień Mamy i Taty itp.).
  • Aranżowanie sytuacji wychowawczych wprowadzających dziecko w świat społecznych.
  • Organizowanie różnego rodzaju warsztatów dla dzieci i rodziców.
  • Organizowanie konkursów: plastycznego, recytatorskiego i piosenki na temat Miłość w rodzinie. – Wychowanie do akceptacji każdego człowieka.
  1. Plan pracy wychowawczo – dydaktycznej na rok 2024/2025

„ŚPIEWAĆ KAŻDY MOŻE”

      Patron roku: św. Cecylia (22 listopada)

Uzasadnienie wyboru tematu: 

               Św. Cecylia z Rzymu jest patronką muzyków i zespołów wokalnych. Muzyka powinna odgrywać istotną rolę w życiu dziecka. Pedagodzy i psychologowie podkreślają, że wszystkie badania wskazują iż aktywne zaangażowanie dziecka w muzykę ma wiele pozytywnych skutków, wpływa na rozwój umiejętności percepcyjnych, językowych, czytania, pisania i liczenia, a także wspiera rozwój intelektualny, uwagę i koncentrację. Zabawy ruchowe przy muzyce wpływają na rozwój fizyczny, poprawia samopoczucie i zdrowie. Święta Cecylia jako patronka muzyków będzie dla dzieci przykładem, że muzyka i śpiew mogą być również piękną formą modlitwy i dziękczynienia za otrzymane dobro.

Głównym zadaniem realizacji tego tematu będzie zapoznanie się z postacią Św. Cecylii, patronki muzyki oraz kształtowanie wrażliwości estetycznej i słuchowej z wykorzystaniem elementów ruchu i muzyki. 

Cele ogólne:  

  • Rozwijanie i eksponowanie dyspozycji muzycznych dziecka w różnych formach aktywności 
  • Kształtowanie ekspresji i twórczej postawy dziecka 
  • Poznawanie instrumentów muzycznych (rodzaj, nazwa, budowa) 
  • Nabywanie i doskonalenie umiejętności wokalnych i tanecznych 
  • Bogacenie przeżyć estetycznych związanych z odbiorem muzyki 
  • Tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka; mowy, zachowania, ruchu, środowiska, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, plastyki. (Pp nr 9)

 Sposoby realizacji: 

  • Tworzenie warunków do bezpośredniego kontaktu z muzyką poprzez: 
  • udział dzieci w koncertach muzycznych; 
  • śpiew indywidualny i zbiorowy; 
  • taniec; 
  • grę na instrumentach muzycznych;
  • udział w różnorodnych zabawach muzyczno – ruchowych;
  • Nabywanie umiejętności słuchanie i rozumienia muzyki “żywej oraz z nagrań” 
  • Inspirowanie zabaw rytmicznych i tanecznych z wykorzystaniem swobodnej interpretacji ruchowej; 
  • Rozwijanie zdolności muzycznej poprzez: 
  •  Doskonalenie gry na instrumentach 
  •  Eksportowanie w tworzeniu dźwięków 
  •  Śpiewanie i słuchanie piosenek 
  • Udział w konkursach piosenki i tańca
  • Łączenie aktywności muzycznej z innymi obszarami oddziaływań                                               (m.in. plastyka, teatr) 
  • Opracowanie i wdrażanie programów wspierających rozwój fizyczny dziecka 
  • Kierowanie aktywnością muzyczną w zakresie rozwijania ekspresji dziecka (improwizacje wokalne i rytmiczne) 
  1. Plan pracy wychowawczo – dydaktycznej na rok 2025/2026

„ WZRASTAĆ W WIERZE”

Patron roku: Sł. B. Antonietta Meo (15 grudnia)

Uzasadnienie wyboru tematu:

               Wychowanie w duchu wartości religijnych rozpoczyna się od pierwszych dni życia   w rodzinie, oraz bazuje na osobowości i dojrzałości religijnej rodziców, opiekunów a także osób najbliższych dziecku w przedszkolu. Doświadczenie dziecka powstałe w kontakcie                                    z otaczającymi je osobami, w bardzo dużym stopniu wpływa na jego rozwój religijny. Patronka    Sł. B. Antonietta Meo była wychowywana w rodzinie bardzo religijnej oraz uczęszczała do przedszkola prowadzonego przez siostry zakonne. W swoim krótkim życiu napisała ponad 100 listów do Pana Jezusa i Matki Bożej. Listy, które pisała ukazują Jej duchową dojrzałość oraz zdolność rozumienia spraw związanych z wiarą daleko wykraczające poza Jej wiek.                       W swym bardzo krótkim życiu (…) wykazała wyjątkową wiarę, nadzieję i miłość oraz inne cnoty chrześcijańskie”. Jej życie, tak proste i zarazem tak znaczące, pokazuje, że świętość osiągalna jest w każdym wieku. W czasie swej śmiertelnej choroby Antonietta odsłoniła przed swoimi bliskimi  oraz wieloma osobami, które były świadkiem Jej cierpienia, łaskę niezwykłej wiary w Jezusa. To ona będzie uczyć dzieci wzrastać w wierze oraz uczyć Miłości do Jezusa.

    Wychowanie do świętości ma na celu przede wszystkim odkrycie w człowieku jego sfery duchowej, która jest ściśle związana ze sferą fizyczną. Rozwijanie pełnego potencjału dziecka jako Bożych darów powinno być zadaniem chrześcijańskiego wychowania.

Głównym zadaniem realizacji tego tematu będzie zwrócenie szczególnej uwagi na wychowanie dziecka w duchu chrześcijańskich wartości nie tylko przez przedszkole, ale przede wszystkim przez rodziców, kształtowanie osobowości dziecka w duchu miłości i prawdy oraz wzrost w wierze.

 Cele ogólne:

  • Zapoznanie dzieci z sylwetką i życiem Sł. B. Antonietty Meo;
  • Tworzenie sytuacji wychowawczych umożliwiających dziecku doświadczenie miłości Boga  i ich interpretację;
  • Kształtowanie miłości i szacunku wobec innych ludzi oraz wychowanie do wrażliwości na potrzeby drugiego człowieka
  • Tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka, a szczególnie wrażliwość estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania, ruchu, środowiska, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, plastyki. (Pp nr 9)
  • Tworzenie warunków umożliwiających bezpieczną, samodzielną eksplorację elementów techniki w otoczeniu, konstruowania, majsterkowania, planowania
    i podejmowania intencjonalnego działania, prezentowania wytworów swojej pracy. (Pp nr 11)
  • Współdziałanie z rodzicami, różnymi środowiskami, organizacjami i instytucjami, uznanymi przez rodziców za źródło istotnych wartości, na rzecz tworzenia warunków umożliwiających rozwój tożsamości dziecka. (Pp nr 12)
  • Tworzenie sprzyjających warunków do odkrywania i rozwijanie talentów dziecka mających wpływ w realizacji przyszłego własnego powołania
  • Rozwijanie wszystkich sfer: fizycznej, emocjonalnej, społecznej, poznawczej oraz duchowej
  • Włączenie rodziców w świadomy proces wychowania swoich dzieci – Pedagogizacja chrześcijańska rodziców
  • Kształtowanie postaw u dzieci będących pomocą w przyszłym procesie samowychowania

Sposoby realizacji:

  • Wykorzystanie różnych form zapoznania dzieci z postacią Sługi Bożej Antonietty Meo (np. pogadanka, filmik, inscenizacja, prezentacja multimedialna, wykonanie pracy plastycznej);
  • Czytanie dzieciom listów Antonietty Meo do Pana Jezusa i Matki Bożej
  • Udział we Mszach Świętych z okazji różnych świąt i uroczystości
  • Uczenie podstawowych modlitw
  • Udział w modlitwie Koronką do Bożego Miłosierdzia
  • Katechizacja dzieci
  • Wychowanie do wiary i ufności
  • Wychowanie do poszanowania symboli i praktyk religijnych
  • Wychowanie w duchu jedności chrześcijańskiej
  • Wychowanie do wrażliwości i kształtowanie szlachetnego charakteru
  • Wychowanie do odpowiedzialnego podejmowania ról przez zabawę, pogadanki itp.
  • Przygotowanie inscenizacji upamiętniającej osobę Sługi Bożej Antonietty Meo
  • Zorganizowanie konkursu plastycznego związanego z życiem Antonietty Meo
  • Zorganizowanie konkursu piosenki religijnej i recytatorskiego wierszy o tematyce religijnej
  • Kształtowanie postawy szacunku do swojego ciała
  • Wychowanie dzieci do właściwie rozumianej wolności i odpowiedzialności za siebie
    i drugiego człowieka w codziennych sytuacjach, przez pogadanki i czytania bajek edukacyjnych
  • Kształtowanie postawy prawdomówności, uczciwości i szczerości
  • Zorganizowanie festynu rodzinnego – Familiady
  • Pedagogizacja chrześcijańska rodziców przez organizowanie częstszych spotkań formacyjnych z różnymi specjalistami z dziedziny wychowania;
  • Uświadamianie rodziców o odpowiedzialności za wychowanie chrześcijańskie swoich dzieci
  • Wychowanie do zgodnego współistnienia w społeczeństwie;
  1. Plan pracy wychowawczo – dydaktycznej na rok 2026/2027

PIĘKNA NASZA POLSKA CAŁA”

Patron roku: Św. Andrzej Bobola (16 maj)

Uzasadnienie wyboru tematu:

       Wychowanie patriotyczne rozpoczyna się już od progu rodzinnego domu                                i towarzyszy dzieciom w domu, przedszkolu, w codziennym życiu. W wychowaniu patriotycznym dzieci chodzi o kształtowanie postaw emocjonalnego przywiązania do ojczystego kraju, o rozwijanie pozytywnych zachowań społecznych i cech charakteru dobrego Polaka- patrioty. Mamy tu na myśli głównie odwagę, odpowiedzialność, jedność i zgodę.

        Święty Andrzej Bobola skupiał wokół siebie ludzi w czasach trudnych doświadczeń naszej Ojczyzny. Jednał ich w modlitwie i w działaniu ku odrodzeniu narodowemu, ku ocaleniu Polski przed najazdem ze Wschodu, a także ku sprawiedliwości społecznej.        

             Święty Andrzej Bobola jest wzorem niezłomnej wiary, poświęcenia i odwagi, umiłowania Ojczyzny. Jego beatyfikacja odbyła się w 1853 roku, natomiast do jego kanonizacji doszło w 1938 roku. W  2002 roku został ogłoszony patronem Polski.

Głównym zadaniem realizacji tematu roku jest przekazywanie dzieciom wartości patriotycznych: miłości do ojczyzny, poszanowania symboli narodowych oraz kształtowanie tożsamości narodowej i współuczestnictwa w pielęgnowaniu tradycji;

Cele ogólne:

  • Zapoznanie dzieci z postacią św. Andrzeja Boboli
  • przyswajanie wiedzy o ojczyźnie,
  • emocjonalne związanie z narodem,
  • przygotowanie do ochrony zdobyczy kultury narodu,
  • zaspokajanie potrzeb poznawczych,
  • przybliżanie postaci wybranych bohaterów narodowych, budzenie dumy narodowej   z ich wielkich osiągnięć,
  • wyrabianie poczucia przynależności narodowej,
  • ukazanie relacji łączących dziecko z jego  rodzinnym miastem, regionem, krajem,
  • poznawanie tradycji związanych ze świętami ludowymi, lokalnymi, narodowymi, katolickimi
  • zapoznanie z symbolami lokalnymi i narodowymi,
  • wyrabianie wrażliwości na piękno przyrody,
  • wyrabianie odpowiedzialności za najbliższe otoczenie.
  • Współdziałanie z rodzicami, różnymi środowiskami, organizacjami                                               i instytucjami, uznanymi przez rodziców za źródło istotnych wartości, na rzecz tworzenia warunków umożliwiających rozwój tożsamości dziecka.( Pp nr 12)
  • Tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania, ruchu, środowiska, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, plastyki. ( Pp nr 9)

Sposoby realizacji:

  • Wykorzystanie różnych form zapoznania dzieci z postacią św. Andrzeja Boboli ( np. pogadanka , filmik, wykonanie pracy plastycznej)
  • stwarzanie sytuacji umożliwiających dziecku poznanie własnej miejscowości i jej kultury (udostępnianie zdjęć, pocztówek, opowiadanie legend, podań ludowych związanych ze środowiskiem lokalnym)
  • zapoznanie z legendami związanymi z powstaniem państwa
  • zapoznanie z miejscami i wydarzeniami historycznymi, które mają znaczenie dla naszego kraju (Gniezno, Kraków, Warszawa – stolice)
  • słuchanie hejnału Przemyśla i Krakowa,
  • zapoznanie z Pieśniami Patriotycznymi,
  • poznanie tańców i zabaw ludowych,
  • stwarzanie sytuacji dzieciom do rozpoznawania i utrwalania symboli narodowych oraz przyjmowania właściwej postawy wobec nich,
  • wyrażanie zdobytej wiedzy za pomocą działalności artystycznej: plastycznej, ruchowo-werbalnej,
  • organizowanie gazetek tematycznych,
  • poznawanie i wspólne celebrowanie świąt narodowych i religijnych ( m.in. Boże Narodzenie, Wielkanoc, 11 listopada, 2 maja, 3 maja),
  • udział dzieci w konkursach i przeglądach artystycznych o tematyce patriotycznej,
  • organizowanie spotkań z interesującymi ludźmi kultury, sztuki, sportu,
  • prowadzenie kącików pamięci narodowej,
  • poznanie osobowości wielkich Polaków (Jan Paweł II, Fryderyk Chopin i innych),
  • udział w projektach edukacyjnych np. „Dookoła Polski”, „ Piękna Nasza Polska Cała”
  1. Plan pracy wychowawczo – dydaktycznej na rok 2027/2028

„SWOIM TALENTEM  

                      DZIELĘ SIĘ  Z INNYMI”

Patron roku: Św. Br. Albert Chmielowski

(17 czerwca)

Uzasadnienie wyboru tematu:

Nasz charakter ma wpływ na wszystko, czym otaczamy się w życiu. Charakter dziecka, jako istoty młodej, jest nieustannie kształtowany przez normy społeczno- kulturowe. Jednak we wszystkich nas obecna jest wrażliwość: na potrzeby innych, na prawdę. Trzeba tę wrażliwość ciągle rozwijać, aby nie zanikło w nas poczucie empatii, pragnienie sprawiedliwości. Wrażliwi ludzie lubują się w sztuce pięknej. Toteż rozwijać wrażliwość możemy za pomocą sztuki. Św. Brat Albert zanim poświęcił się człowiekowi bezdomnemu, biednemu i sponiewieranemu, był wybitnym artystą malarzem i teoretykiem sztuki. Był człowiekiem chłonącym naukę, skupionym najbardziej na sztuce. Jego malarstwo przeobrażało się wraz z nim, aż do momentu, kiedy zamienił malowanie obrazów w malowanie człowieka poprzez posługę biednym.

Głównym zadaniem realizacji tego tematu będzie nie tylko zapoznanie się z sylwetą i posługą św. Brata Alberta, ale wdrażanie do szacunku wobec sztuki, budzenie zainteresowań plastycznych i kształtowanie świadomości artystycznej.

Cele ogólne:

  • poznanie życia i posługi św. Brata Alberta ze szczególnym zwróceniem uwagi na jego twórczość artystyczną oraz pomoc potrzebującym;
  • stymulowanie dziecięcej aktywności w kierunku poznawania i rozumienia wytworów sztuki;
  • kształtowanie wrażliwości estetycznej dziecka poprzez obserwację dzieł malarskich, rzeźbiarskich, odczuwanie piękna i jej barw, kształtów, faktur;
  • tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość, w tym wrażliwość estetyczną, w odniesieniu do sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania, ruchu, środowiska, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, plastyki (Pp nr IV 9);
  • tworzenie sytuacji edukacyjnych wspierających własne eksperymenty graficzne farbą, kredką, ołówkiem, mazakiem ( Pp nr IV 8);
  • tworzenie sprzyjających warunków do odkrywania i rozwijania talentów dziecka mających wpływ na kształtowanie wrażliwości dziecka;
  • tworzenie warunków pozwalających na wyrażenie swojej wrażliwości poprzez wytwarzanie dzieł artystycznych różnymi technikami przy pomocy wielorakich narzędzi;
  • rozwijanie empatii i uwrażliwienie na potrzeby innych (Pp II 9).

Sposoby realizacji:

  • wykorzystanie różnych form zapoznania dzieci z postacią św. brata Alberta (np. pogadanka, filmik, inscenizacja, prezentacja multimedialna, wykonanie pracy plastycznej, ułożenie wiersza, montaż słowno- muzyczny);
  • zorganizowanie konkursu plastycznego „Mam talent”;
  • wyjścia do muzeów, na wystawy w celu uwrażliwiania dzieci na piękno sztuki;
  • udział w konkursach plastycznych;
  • organizowanie zbiórek na rzecz potrzebujących- wychowanie                                              do bezinteresownej pomocy i służby drugiemu człowiekowi;
  • uczenie dzieci w konkretnych sytuacjach empatycznego spojrzenia na drugiego człowieka;
  • udział w warsztatach plastycznych w celu rozwijania wrażliwości na sztukę oraz kształtowania umiejętności wyrażania siebie za pomocą sztuki;
  • zorganizowanie kiermaszów świątecznych z wytworami dzieci (jako forma pomocy osobom potrzebującym);
  • prowadzenie zajęć plastycznych umożliwiającym dzieciom poznawanie nowych technik i form tworzenia dzieł artystycznych- rozwijanie ich wrażliwości artystycznej;
  • wychowanie do wrażliwości i kształtowanie szlachetnego charakteru;
  • zorganizowanie Dnia Talentów;
  • zainteresowanie dzieci albumami prezentującymi wytwory sztuki sakralnej;
  •  

Program opracowały:

  1. mgr Lucyna Mil /s. M. Rita/
  2. mgr inż. Małgorzata Karp
  3. mgr Izabela Czerwińska
  4. mgr Katarzyna Stachura
  5. mgr Sabina Buszta – Hładyłowicz