OFERTA EDUKACYJNA

 

  1. Organ prowadzący i nadzorujący przedszkole

Organem prowadzącym Publiczne Przedszkole Zgromadzenia Sióstr Felicjanek im. bł. Marii Angeli w Przemyślu jest Zgromadzenie Sióstr św. Feliksa z Kantalicjo, Prowincja Matki Bożej Częstochowskiej – Siostry Felicjanki z siedzibą w Przemyślu przy ul. Poniatowskiego 33, reprezentowane przez Przełożoną Prowincjalną.

Nadzór pedagogiczny nad przedszkolem sprawuje Podkarpacki Kurator Oświaty
w Rzeszowie.

 

  • Charakterystyka otoczenia placówki, potencjału lokalnego środowiska

Przedszkole ma długoletnią historię związaną z przybyciem Sióstr Felicjanek do Przemyśla
w 1870 r. i rozpoczęciem działalności wychowawczej w ochronce dla małych dzieci na Podzamczu. Jest to więc placówka z bogatą przeszłością i ponad 150 – letnią tradycją. Z czasem została ona przekształcona w przedszkole, które obecnie pracuje w dwóch miejscach Przemyśla: przy
ul. Waygarta i na Zasaniu –  przy ul. Poniatowskiego.  Przedszkole usytuowane jest więc w dwóch centralnych miejscach miasta: niedaleko Rynku i obok ul. Grunwaldzkiej, będącej jedną z głównych ulic Zasania. Oddział przy ul. Poniatowskiego znajduje się na terenie Parafii Księży Salezjanów pw. św. Józefa, dlatego często korzystamy z ich posługi duszpasterskiej. W najbliższym sąsiedztwie jest Zespół Szkół Salezjańskich, Szkoła Podstawowa nr 4 i Szkoła Podstawowa nr 16. Natomiast oddział przy ul. Waygarta znajduje się na terenie Parafii Archikatedralnej i współpracuje z jej duszpasterzami. Ponadto w najbliższym sąsiedztwie usytuowana jest Szkoła Podstawowa nr 1, niedaleko też jest Przemyska Biblioteka Publiczna, siedziba Radia FARA, prokuratura, Dom Katolicki ROMA z salą widowiskową, Przemyskie Centrum Kultury i Nauki ZAMEK, z którymi to instytucjami lokalnymi przedszkole współpracuje.

Przedszkole należy do placówek wyżej zorganizowanych – każdy rocznik dzieci wyodrębniony jest w oddzielny oddział:

 1) przy ulicy Waygarta 12 funkcjonują 4 oddziały przedszkolne:

a) oddział dla dzieci 3-letnich,

b) oddział dla dzieci 4-letnich,

c) oddział dla dzieci 5-letnich,

d) oddział dla dzieci 6-letnich;

2) przy ulicy Poniatowskiego 31 funkcjonują 2 oddziały przedszkolne:

a) oddział dla dzieci 3-letnich,

b) oddział dla dzieci 4-letnich;

3) przy ulicy Poniatowskiego 33 funkcjonują 2 oddziały przedszkolne:

a) oddział dla dzieci 5-letnich,

b) oddział dla dzieci 6-letnich.

Każdy z budynków posiada wyodrębniony plac zabaw. Budynki przedszkola i przylegające do niego ogrody znajdują się na terenie ogrodzonym i bezpiecznym.

 

  • Organizacja pracy w placówce

Placówka czynna jest od poniedziałku do piątku w godzinach dostosowanych do potrzeb rodziców od 6.00 do 16.30. Opieka pedagogiczna sprawowana jest od godz. 6.30 do godz. 16.30. Przedszkole pracuje w ciągu roku przez 11 miesięcy, od września do lipca. W sierpniu jest przerwa wakacyjna. Placówka zapewnia dzieciom nie tylko realizację podstawy programowej, ale także umożliwia udział w zajęciach dodatkowych organizowanych poza podstawą programową, takich jak: religia, rytmika, język angielski, gimnastyka z elementami gimnastyki korekcyjnej, logopedia, zajęcia korekcyjno – kompensacyjne i rewalidacyjne.

Przedszkole jest dostępne także dla dzieci, których rodzice / opiekunowie prawni wyznają inne wartości, inną religię lub są niewierzący, ale pragną powierzyć swoje dzieci opiece wychowawczej tego przedszkola i zobowiązują się do współdziałania z przedszkolem w wychowaniu dziecka. W przypadku rodziców posiadających inne przekonania lub niewierzących, ale oczekujących pomocy wychowawczej przedszkola katolickiego, dyrektor uzgadnia szczegółowo współpracę z rodzicami, w zakresie wychowania tak, aby wspólnym celem rodziny i przedszkola było dobro dziecka. W każdym jednak przypadku dzieci, niezależnie od przekonań rodziców, uczestniczą w procesie wychowawczym wynikającym z programu realizowanego w przedszkolu, uwzględniającego koncepcję człowieka i wychowania głoszoną przez Kościół Katolicki.

 

  • Ramowy rozkład dnia

Organizację stałych, obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych określa ramowy rozkład dnia ustalony przez Dyrektora na wniosek Rady Pedagogicznej z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny dziecka, dostosowany do oczekiwań rodziców. Jest on ułożony zgodnie
z zaleceniami podstawy programowej.

 

Godziny Zaplanowane działania
 6.30 – 8.20 Przyprowadzanie dzieci do przedszkola. Zajęcia w zespołach
i indywidualne inspirowane przez nauczyciela oraz swobodne zabawy w kącikach zainteresowań.  Zabawy muzyczno – ruchowe, ćwiczenia poranne.  Prowadzenie obserwacji.
8.20 – 8.30 Wspólna modlitwa poranna.
  8.30 – 9.00  Przygotowanie do śniadania – czynności higieniczne
i samoobsługowe. Modlitwa przed posiłkiem. Śniadanie.
 9.00 – 10.00  Zajęcia dydaktyczne w grupach według realizowanego programu edukacji przedszkolnej.
10.00 – 10.30 Drugie śniadanie.
10.30 – 12.00 Zajęcia dydaktyczne i dodatkowe (według planu), spacery, zabawy na świeżym powietrzu, praca indywidualna z dzieckiem.
11.30 – 12.00  Czynności higieniczne przed obiadem. Modlitwa przed posiłkiem.  Obiad dla 3 i 4 latków.
12.00 – 12.30  Przygotowanie do obiadu – czynności higieniczne
i samoobsługowe Modlitwa przed posiłkiem. Obiad dla 5 i 6 latków.
12.00 – 14.00  Odpoczynek 3 i 4 latków.
12.30 – 13.00 Czynności higieniczne po obiedzie – mycie zębów (5, 6 latki).
13.00 – 13.30  Odpoczynek starszaków. Słuchanie bajek, opowiadań lub wierszy czytanych przez nauczyciela.
13.30 – 14.00 Zajęcia dydaktyczne. Prowadzenie obserwacji.
14.00– 14.30 Podwieczorek
14.30 –  16.30  Zabawy inspirowane przez nauczyciela i swobodne w sali lub ogrodzie, gry i zabawy ruchowe, obserwacje przyrodnicze. Czynności porządkowe.
15.00 – 15.15 w każdy piątek  Wspólna modlitwa Koronką do Bożego Miłosierdzia.

Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciele, którym powierzono opiekę nad danym oddziałem, ustalają dla tego oddziału szczegółowy rozkład dnia, z uwzględnieniem potrzeb
i zainteresowań dzieci. Rozkład dnia w miarę potrzeby może być modyfikowany w ciągu dnia.

 

  •  Osiągnięcia dydaktyczne i wychowawcze wychowanków

Dzięki wychowaniu w duchu wartości chrześcijańskich i ogólnoludzkich, uczucia dzieci ukierunkowane są na Boga, bliźniego, do tego wszystkiego, co piękne i szlachetne. Dzieci doświadczają radości z czynienia dobra, potrafią świadomie zmieniać siebie i środowisko, w którym żyją. Głównym motorem i siłą naszych działań są wartości, dlatego przedszkole prowadzi oparty na nich planowy proces wychowawczy. Dzieci uczą się odróżniać dobro od zła, akceptują innych poprzez rozumienie uczucia innych ludzi, dostrzeganie indywidualności oraz różnice między ludźmi (niepełnosprawność, wygląd, charakter, religia, narodowość), rozbudzanie ciekawości, otwartości na innych ludzi (poszerzanie grono przyjaciół, poznawanie kultury, sztuki i języka innych narodów). Akceptują siebiepoprzez wiarę w swoje możliwości, rozumienie swojej niepowtarzalności, uczenie się na własnych błędach, przez co uczą się odpowiedzialności za siebie, za innych, za rzeczy materialne.  Nasze przedszkole rozbudza u dzieci miłość do małej i wielkiej Ojczyzny przez ugruntowanie poczucia tożsamości regionalnej, narodowej i europejskiej wychowując je na świadomych patriotów.  Nasi wychowankowie zajmują wysokie miejsca i wyróżnienia w różnych konkursach na szczeblu przedszkolnym, między przedszkolnym, szkolnym i ogólnopolskim.

Dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi dzięki pomocy wyspecjalizowanej kadry zatrudnionej w placówce osiągają wysoki stopień ogólnego funkcjonowania. Placówka zapewnia też wysoki poziom pracy dydaktyczno – wychowawczej, dzięki któremu dzieci z naszej placówki osiągają wysoki stopień gotowości do podjęcia nauki szkolnej. Przedszkole oferuje szeroki wachlarz imprez, uroczystości i wycieczek organizowanych na wysokim poziomie.

Dzięki uczestnictwu w przedstawieniach teatralnych na terenie przedszkola i poza nim, koncertach muzyki klasycznej, warsztatach rękodzielnictwa, wychowankowie nasi mają rozwiniętą wrażliwość estetyczno – kulturalną. Przedszkole szczególną uwagę przywiązuje do upowszechniania zasad kultury osobistej. Dzieci uczą się współdziałania i mają możliwość docenić wartość wspólnego dzieła. Odkrywają swoją indywidualność, doskonalą samodzielność i poznają swoje możliwości.

 

  • Model absolwenta przedszkola

Dziecko kończące nasze przedszkole:

 

  • kocha Boga i ludzi;
  • zna swoją godność Dziecka Bożego oraz swoją wartość jako człowieka;
  • zna różne modlitwy i praktyki religijne;
  • aktywnie uczestniczy w nabożeństwach i w Eucharystii;
  • zna i kultywuje główne święta kościelne, tradycje rodzinne, lokalne, regionalne i narodowe;
  • zna i w swoim zachowaniu stara się kierować takimi wartościami jak: wiara, miłość, przyjaźń, prostota, piękno, dobroć, wytrwałość, zaufanie, szczerość, prawdomówność, wdzięczność, cierpliwość, przebaczenie, szacunek, pogoda ducha, wzajemna pomoc;
  • posiada podstawową wiedzę i umiejętności niezbędne do dalszej edukacji;
  • korzysta z dostępnych źródeł wiedzy i obserwacji zjawisk zachodzących w najbliższym otoczeniu;
  • ma poczucie przynależności narodowej i regionalnej, zna i szanuje swoją Ojczyznę, poznaje jej historię, kulturę i tradycje, zna symbole narodowe;
  • dostrzega różnorodność postaw człowieka i właściwie ocenia postępowanie swoje i innych;
  • stara się zmienić negatywne zachowania;
  • zna i stosuje zwroty grzecznościowe;
  • przestrzega ustalonych norm zachowania;
  • rozumie potrzebę i posiada umiejętność kulturalnego zachowania się w otoczeniu bliższym (dom rodzinny, przedszkole) i dalszym (obiekty sakralne, kulturalne i inne miejsca publiczne);
  • potrafi nazywać, wyrażać i kontrolować swoje emocje;
  • rozumie znaczenie dialogu w rozwiązywaniu sporów, potrafi argumentować swoje racje, oceny i odczucia;
  • rozumie potrzebę ponoszenia konsekwencji swoich działań;
  • stara się przezwyciężać trudności, akceptować swoje niepowodzenia
    i cieszyć się sukcesami, rozróżnia zachowania dobre i złe;
  • umie funkcjonować w środowisku zgodnie z przyjętym powszechnie kanonem norm społecznych;
  • rozumie konieczność przestrzegania zasad zgodnego współżycia ze światem przyrody, przejawia postawy proekologiczne, jest ciekawy świata;
  • rozumie potrzebę stosowania profilaktyki prozdrowotnej;
  • zna zasady bezpieczeństwa, potrafi unikać zagrożeń i radzić sobie trudnych sytuacjach;
  • zna swoje prawa i obowiązki;
  • rozumie swoje prawo do pomocy ze strony dorosłych w trudnych sytuacjach.
  • Mocne strony placówki

Mocne strony przedszkola to:

 

  • wysoko wykwalifikowana kadra pedagogiczna i ustawicznie doskonaląca się;
  • programy pracy opracowywane przez nauczycieli;
  • aktywna Rada Pedagogiczna, chętnie współpracująca z rodzicami;
  • wysoki poziom wychowania w duchu wartości chrześcijańskich;
  • rozpoznawanie potrzeb rozwojowych dzieci i organizowanie zajęć w pełni dostosowanych do potrzeb, możliwości i zainteresowań dzieci;
  • organizowanie  i udzielanie pomocy psychologiczno – pedagogicznej dzieciom uczęszczającym do przedszkola i ich rodzicom;
  • współpraca z Poradnią Psychologiczno- Pedagogiczną;
  • organizowanie okolicznościowych imprez, uroczystości, wycieczek i Zielonego Przedszkola;
  • organizowanie różnorodnych zajęć sprzyjających wszechstronnemu rozwojowi dziecka
    – z uwzględnieniem specyficznych trudności i uzdolnień dzieci;
  • dobra atmosfera i klimat przedszkola;
  • zapewnienie dziecku pełnej opieki dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej;
  • zajęcia z języka angielskiego dla wszystkich dzieci;
  • wysoki poziom zadowolenia rodziców – powodzenie placówki w środowisku;
  • skuteczne przestrzeganie zasad bezpieczeństwa: procedury przyprowadzania i odbierania dzieci do przedszkola, przestrzeganie zasad bezpieczeństwa podczas wyjść i wyjazdów;
  • organizowanie Familiady – festynu dla rodzin dzieci uczęszczających do naszego przedszkola;
  • indywidualne i podmiotowe traktowanie każdego dziecka;
  • dobre wyposażenie w pomoce dydaktyczne, zabawki i sprzęt;
  • udział dzieci w konkursach przedszkolnych, szkolnych, między przedszkolnych
    i ogólnopolskich;
  • współpraca ze środowiskiem lokalnym;
  • udział w akcjach charytatywnych takich jak: zbieranie nakrętek, baterii, karmy dla schroniska dla zwierząt;
  • promowanie zdrowego trybu życia, prawidłowe żywienie dziecka, zgodnie
    z obowiązującymi normami Instytutu Żywności i Żywienia, dostosowanie posiłków dla dzieci ze stwierdzoną alergią pokarmową – smaczne i zdrowe posiłki (3 posiłki w ciągu dnia: śniadanie, obiad i podwieczorek);
  • zaangażowanie woźnych oddziałowych w opiekę nad dziećmi;
  • bardzo dobre przygotowanie dzieci do podjęcia nauki w szkole;
  • kilka placów zabaw;
  • posiadanie nowoczesnego sprzętu RTV, m.in.: sprzętu nagłaśniającego, mikrofonów bezprzewodowych, komputerów z dostępem do Internetu, sprzętu do projekcji multimedialnych, podłogi interaktywnej;
  • wspomaganie i organizowanie pomocy materialnej rodzinom dzieci znajdującym się
    w trudnych sytuacjach życiowych.

 

  • Warunki uzyskania efektów w zakresie kształcenia, wychowania i opieki oraz realizacji celów i zadań statutowych

Przedszkole realizuje cele i zadania wynikające z przepisów Prawa Oświatowego, Statutu placówki oraz uwzględniające przedszkolny zestaw programów nauczania i 5 letni program rozwoju Publicznego Przedszkola Zgromadzenia Sióstr Felicjanek w Przemyślu, dbając o wszechstronny rozwój każdego dziecka w oparciu o chrześcijańskie wartości wychowania.

Placówka w swej działalności uwzględnia wytyczne Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek oraz Zalecenia Rady Unii Europejskiej z dnia 22 maja 2018 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie.

Rozwój i aktywność naszych dzieci uwarunkowana jest przez:

 

  • promowanie chrześcijańskiego systemu wartości;
  • tworzenie przyjaznego klimatu przedszkola dla dzieci, rodziców i pracowników;
  • dbanie o bezpieczeństwo na terenie całej placówki;
  • bogatą ofertę zajęć dodatkowych;
  • zapewnienie dobrego przygotowania dzieci do podjęcia nauki w szkole;
  • motywowanie i przygotowywanie dzieci do konkursów organizowanych przez szkoły i inne przedszkola;
  • podnoszenie kwalifikacji nauczycieli i wzajemne dzielenie się swoim doświadczeniem;
  • wykorzystywanie metod aktywizujących.

Podstawą wychowania i opieki w przedszkolu jest:

 

  • realizacja programów wychowawczych, autorskich i dodatkowych programów profilaktycznych;
  • opracowanie przez nauczycieli i realizacja własnego 5 letniego planu pracy dydaktyczno – wychowawczej z uwzględnieniem wartości chrześcijańskich i ogólnoludzkich;
  • kształtowanie osobowości dziecka w duchu miłości i prawdy;
  • rozwijanie w dzieciach empatii, szacunku i bezinteresownej pomocy innym;
  • tworzenie kodeksu przedszkolaka razem z dziećmi;
  • budowanie dobrych relacji w grupach między nauczycielem a dziećmi;
  • zapewnienie dobrze zorganizowanych i atrakcyjnych zajęć;
  • umożliwianie dzieciom spontanicznej aktywności;
  • motywowanie dzieci do nauki przez zabawę;
  • tworzenie kącików tematycznych;
  • obserwowanie i diagnozowanie dzieci;
  • wychowanie religijne i patriotyczne;
  • zapewnienie opieki dzieciom przez 10 godzin;
  • zapewnienie pomocy psychologiczno – pedagogicznej dzieciom ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi;
  • prowadzenie zajęć indywidualnych i specjalistycznych;
  • organizowanie wyjazdów edukacyjnych, integracyjnych, wycieczek krajoznawczych, Zielonego Przedszkola;
  • promowanie zdrowego i aktywnego trybu życia;
  • kształtowanie postaw proekologicznych.